Decàleg vial per rodar en grup

Es cert que si rodem dues o tres motos, molt del que aquí s'explica no cal fer-ho... però no està de més conèixer el decàleg que vam fer en el seu dia a AMICUS Moto Grup... basant-nos en l'experiència -pròpia i aliena-, i en els decàlegs d'altres grups més experimentats.

Són "normes" basades en la lògica i el sentit comú. Però malauradament, és sabut que és el menys comú dels sentits... i per tant, no està de més repassar-les de tant en tant.

Sobretot, quan es preveu rodar en un grup nombrós i és especialment necessari seguir cert ordre..



DECÀLEG VIAL PER RODAR EN GRUP


1. NORMES PER CIRCULAR EN GRUP.


2. GRUP DE RUTA.


3. FUNCIONS.

3.1 Generals (Tot el grup).

3.2 Capità de Ruta.

3.3 Motos de Creuament.

3.4 Motos lentes.

3.5 Motos.

3.6 Moto Escombra.


4. ABANS DE SORTIR.


5. FORMACIÓ.

5.1 Serreta o Ziga-zaga.

5.2 Fila Índia.


6. MANIOBRES.

6.1 Avançament.

6.2 Incorporació.

6.3 Parades (Parar el grup).

6.4 Peatges i Benzineres.

6.5 Recollir algú a la ruta.

6.6 Rotondes o glorietes.


7. SENYALS.


8. CLIMATOLOGIA.


9. SINISTRES.

9.1 Dins del grup.

9.2 Amb vehicles aliens al grup.


..................................................................



1. NORMES PER CIRCULAR EN GRUP.


• Les normes per circular en grup estan pensades per preservar -sobretot- la seguretat del grup en general, i dels seus integrants en particular.

Aquesta és la primera i més important regla: La seguretat.


• Òbviament, quan circulem sols anem al nostre ritme. Però quan rodem amb més gent... el més important és que ningú se senti "forçat" a rodar per damunt de les seves possibilitats, habilitats, o destresa.


• Rodem per gaudir de la moto, i per adquirir dia a dia més i millor experiència.

Per això és important que tothom se senti relaxat, que el grup sencer rodi al ritme dels més lents… i que tots sapiguem com procedir davant de les mil situacions diferents que podem trobar a la carretera.


• Si bé és cert que aquestes “normes” pretenen ser més aviat “consells”... Com que són consensuades i aprovades pels integrants d'AMICUS M.G... Aquesta serà la nostra forma particular de circular.

Evidentment, quan circulem ho farem respectant sempre el Codi de Circulació...  Per tant, aquest Decàleg ha d'esdevenir un complement totalment compatible.



2. GRUP DE RUTA.


• El grup de ruta -d'ara endavant: grup- està compost per totes les motos que rodin juntes en ruta. I aniran col·locades en un ordre concret, per tal de facilitar la circulació a tots els integrants.

Especialment a les motos més lentes -per potència del vehicle, o experiència del pilot.


• Per ordenar el grup, hi ha els  següents subgrups que aniran col·locats d'aquesta manera:


1r - Capità de Ruta

2n - Motos de Creuament

3r - Motos Lentes

4t - Motos

5è - Moto Escombra


• En cas que hi hagi algun cotxe, aquest es col·locarà en darrera posició. 

Seguint el grup, mantenint la distància de seguretat, i facilitant -en la mesura del possible- les maniobres d'avançament i incorporació.


• Excepcionalment, es poden muntar dos o més grups, que hi circularan de manera totalment independent. Trobant-se després directament a destí... o a un punt preestablert.


Les raons per les quals es pot muntar més d'un grup bàsicament són dues:


a) Quan el nombre de motos sigui massa elevat per assegurar una circulació tranquil·la i lleugera.


b) Quan hi hagi grans diferències entre el ritme (velocitat mitjana) d'uns i altres integrants.


• En qualsevol cas, els diferents grups que es muntin aniran ordenats com s'ha esmentat anteriorment.



3. FUNCIONS.


3.1 Generals (Tot el grup):


• Arribar al punt de trobada amb prou temps per estar preparat a l'hora de sortida.

No s'esperarà més de 5 minuts a ningú, tret que l'individu avisi del retard... En aquest cas s'esperarà el temps necessari, o s'acordarà una solució que no perjudiqui a la resta del grup.


• Arribar al punt de trobada amb el dipòsit de carburant ple.


• Quan les motos amb menys autonomia hagin de parar per proveir, tots ompliran els seus dipòsits. Minimitzant-se així les parades per aquest motiu.


• Tots els integrants del grup tenen l'obligació de controlar -mitjançant retrovisor- la moto que té al darrere.

De manera que mantingui certa distància amb ella... i s'asseguri que aquesta no s'allunya -despenjant-se-, i evitar així "l'efecte goma" en el grup.


• Cal pensar que "habitualment" les darreres motos es veuen obligades a rodar a una velocitat superior que la que porten les motos del davant... 

Així doncs, per minimitzar el més possible aquesta diferència de ritme... les primeres procuraran controlar que la distància amb la moto del darrere no augmenta massa. I les del darrere, procuraran mantenir sempre la distància mínima de seguretat exigida pel Codi de Circulació.


• En cas que hom comprovi que la moto anterior es queda enrere... es reduirà la velocitat, arribant fins i tot a aturar-se -si la via ho permet-, si veu que la moto anterior es para.

Provocant així que per "efecte cadena ó dòmino", el grup sencer redueixi la marxa, o fins i tot s'aturi -on i quan ho indiqui el capità de Ruta-, si alguna moto té problemes i es veu obligada a aturar-se.


• Tots els integrants del grup han de conèixer el destí de la sortida. I si és possible, l'itinerari que es seguirà fins allí.


• Quan la moto precedent avisi -mitjançant senyals- d'un obstacle o irregularitat a la via, les següents motos repetiran la senyal... avisant així a la resta del grup, per tal que puguin actuar en conseqüència.


• Tothom ha d'obeir i seguir el Capità de Ruta -fins i tot si s'equivoca de camí-, doncs en aquest cas, ja veurem més endavant mètodes per aturar el grup i avisar-lo del seu error.

Només deixarem d'obeir-lo, quan posi en perill el grup... o infringeixi el Codi de Circulació.

Per tant... ell ha de ser el primer a complir-ho, i vetllar perquè tots el compleixin.


• Tothom ocuparà la seva posició al grup, quedant totalment prohibit avançar a la resta de companys.

Ara bé, es podrà fer en casos d'excepcional necessitat, seguint sempre el mètode que es veurà més endavant. (A l'apartat 6.1 Avançaments)


3.2 Capità de Ruta:


• Ell és qui guia el grup, ja que coneix perfectament el camí. I qui ha dassegurar-se que tothom coneix el “Decàleg Vial” i el destí, abans d'emprendre la marxa.

Així mateix, serà ell qui organitzi l'ordre al grup, col·locant cada un dels integrants en la posició més afí a la seva experiència, destresa i vehicle.


• Tot i que també és qui marca el ritme de la rodada... ha d'adaptar la seva velocitat al de les motos més lentes. Evitant així "l'efecte goma”, mantenint el grup compactat.


• Com tots, controlarà en tot moment la distància amb la moto anterior... Però a més –de tant en tant–, comprovarà –veient la Moto Escombra pel retrovisor– que el grup segueix ben format. Sense estirar-se ni dividir-se.


• En els casos en què les Motos de Creuament es vagin quedant enrere... reduirà el ritme per facilitar el re-agrupament.


• El Capità de Ruta, com a responsable d'aquesta, expulsarà un motorista del grup si la seva conducció és negligent i comporta perill per al grup. (Conduir borratxo, drogat, o mantenir una actitud perillosa per a la resta de companys...)


3.3 Motos de Creuament:


• Només existiran en grups de més de 10 motos, o quan circulem per zones on serà difícil mantenir el grup unit. (Zones de molta circulació, urbanes, amb semàfors, rotondes, encreuaments...)

I per això no serà estrany, que altres motos -quan no existeixin Motos de Creuament- realitzin la seva funció quan la via ho demani...


• La seva funció principal és quedar-se a les cantonades i creuaments en què el grup es divideixi... marcant així el camí a seguir quan la resta del grup hi arribi.


• Normalment, començarà aturant-se la darrera moto... i així, una a una, s'aniran quedant en els diferents canvis de sentit que faci el Capità de Ruta. (Per això és important comprovar sempre si ens segueix la moto que portem darrere)

Reincorporant-se després al grup quan s'acostin les motos del darrere... i unint-se -formant-lo novament- quan s'arribi al capdavant del gran grup. (Que segurament serà el Capità de Ruta, esperant sol, en lloc segur i amb bona visibilitat)


• Evidentment, es reincorporaran al grup quan aquest s'acosti... Quedant davant seu, i mantenint així el mateix ordre que es duia en ruta.


• És aconsellable que les Motos de Creuament -quan són posicions establertes abans de sortir- estiguin formades per pilots experimentats. Però tothom ha de conèixer com actuar, ja que es possible que tots els integrants del grup tinguin que exercir aquesta funció en algun moment.


3.4 Motos Lentes:


• Subgrup format per les motos amb poca cilindrada, poca experiència, o amb paquet. I en aquest ordre es col·locaran darrere del Capità de Ruta -sempre que no existeixin Motos de Cruament.


1r - Pilots amb poca experiència.

2n - Motos amb poca cilindrada.

3r - Motos amb passatger. (Paquet)


• Així com les motos aniran ordenades de més lentes a més ràpides a la formació del grup general... Dins d'aquest subgrup també aniran les motos més lentes al davant. 


• Rodaran a una velocitat d'acord amb les seves possibilitats i les de la moto. Procurant no despenjar-se... però evitant en tot moment rodar forçats i/ó en tensió.

Recordem que la prioritat màxima és preservar la seguretat del grup... i un pilot inexpert rodant per sobre de les seves habilitats, pot patir fàcilment un accident -o provocar-lo.


• Així doncs, la funció de les Motos Lentes és simplement rodar tranquil·les... i gaudir de la ruta. Doncs de mica en mica ja adquiriran experiència que els permeti rodar a velocitats més altes, o assumir funcions que ara mateix no estan preparades per complir.


3.5 Motos.


• Són les motos que no compleixen una funció específica dins del grup. Excepte les funcions generals, i exercir de Motos de Creuament en cas que no n'hi hagi al grup…


• Aniran col·locades darrere de les motos lentes, sense cap ordre intern, ja que es considera que totes elles -per cilindrada i experiència- tenen la capacitat de seguir perfectament el ritme general del grup.


3.6 Moto Escombra:


• La darrera moto del grup. Normalment, serà una moto “potent”... conduïda per un pilot experimentat.


• La seva funció principal és tancar el grup, i assegurar-se que ningú no es “despenja”.


• Treballarà estretament amb el Capità de Ruta, i per això és habitual que porti una bandera o mocador visible, perquè aquest -en veure'l pel retrovisor- sàpiga que tot el grup roda junt.


• Convé que també conegui a la perfecció, no només la destinació, sinó també l'itinerari a seguir.


• Després del Capità de Ruta, és el membre més important del grup. I és per això que sovint se l'anomena "segon Capità de Ruta".


• Serà l'encarregat d'iniciar maniobres -normalment indicades abans pel Capità de Ruta-, per facilitar-les a la resta de grup... indicant-los que les poden realitzar sense perill. (Canvis de carril, avançament a més d'un carril, incorporacions...)



4. ABANS DE SORTIR.


• Abans de sortir, hi ha una sèrie de coses que encara que potser s'han de donar per suposades, cal recordar sempre.

Ja no només com a normes, sinó pel que implica per a la seguretat del grup en general... i per a cadascun dels integrants en particular.


• Algunes seran considerades com a mers consells. Però d'altres, en canvi, seran normes de compliment obligat per a tothom.


Consells:


• Cadascú ha d'haver revisat els nivells de la seva muntura. (Pressió dels pneumàtics, oli…) Així com el perfecte funcionament els frens, embragatge, etc.


• Els papers han d'estar en regla, i l'assegurança pagada. Portant aquells, el rebut d'aquest, i el carnet de conduir, a sobre.


• Usar casc i roba adequada per a la sortida. Tenint en compte la climatologia. (Roba d'aigua, o d'abric si cal...)


Normes:


• Tothom arribarà al punt de trobada amb el dipòsit de combustible ple.


• Arribarà amb temps per estar llest per a la marxa a l'hora de la sortida.

Doncs aquesta es farà puntualment. Només s'esperarà cinc minuts (tret que s'avisi del retard).


• Tant els accessoris com els bonys que portin a la moto, hauran d'estar ben subjectes per no perdre'ls durant la ruta. (Podent ocasionar contratemps -o fins i tot accidents- a la resta dels companys)



5. FORMACIÓ.


• La formació és la posició que cada integrant del grup ocuparà sobre l'asfalt.

Posició que mantindrà en tot moment, evitant accelerades, avançaments, o qualsevol canvi que pugui comprometre la seguretat del grup...


• Bàsicament es rodarà en dues formacions -en Serreta ó Ziga-zaga, i Fila índia- i es passarà d'una a l'altra, en funció de la via... o si el Capità de Ruta ho requereix avisant a les motos que té al darrere.

Avís que repetiran totes les motos, fins que tot el grup hagi canviat de formació.


5.1 Serreta o Ziga-zaga:



• És la formació més usual. Molt apropiada per a carreteres àmplies, ben delimitades, i amb dos o més carrils.


• Només el Capità de Ruta pot col·locar-se al centre de la calçada. 

Ja que per les seves funcions, haurà de canviar sovint de posició si vol veure el grup pels retrovisors. 


• La resta del grup es col·locarà a esquerra o dreta del carril.

L'immediat després del Capità de Ruta (la segona moto) es col·locarà a una de les dues bandes –a elecció-, i a partir d'aquí s'aniran alternant fins a la Moto Escoba. No tornant a canviar de posició en cap moment, ja que això afectaria la resta del grup.

Per tant, la primera posició -fixa- la marcarà sempre la segona moto.


• És la manera més segura de rodar en grup per carreteres nacionals, autovies i/o autopistes. I ens permetrà veure en tot moment la resta del grup. Especialment a qui portem darrere.

A banda, en cas de frenada d'emergència… ens permet tenir una bona distància entre motos, sense estirar gaire el grup.


Important: Mai circular en paral·lel. 

A més d'estar prohibit al Codi de circulació, és perillós en cas d'intentar evitar un obstacle imprevist.





5.2 Fila Índia:



• Formació apropiada per utilitzar per a carreteres estretes, virades, d'un sol carril i sense línies longitudinals. I/ó en situacions climàtiques adverses (pluja, vent, boira...)


• En rodar per una d'aquestes carreteres, les motos es col·locaran una darrere l'altra... augmentant la distància de seguretat.


• Òbviament, en aquest tipus de carreteres el ritme serà més lent que en altres, però igualment caldrà adaptar-lo al de les motos més lentes, que solen ser les més inexpertes.



6. MANIOBRES.


• De la mateixa manera que quan circulem sols realitzem qualsevol maniobra seguint la norma RSM (Retrovisor-Senyal-Maniobra), quan circulem en grup realitzarem qualsevol maniobra seguint un procediment concret que no només la facilitarà... sinó que la farà més segura per a tothom .


• Normalment, les maniobres les indica el Capità de Ruta. I en alguns casos, la inicia la Moto Escombra.


6.1 Avançament:


• La maniobra d'avançament variarà en la seva execució, depenent de si aquesta es realitza a carreteres de més d'un carril en el mateix sentit de la marxa... o d'un de sol.


a) A les d'un sol carril en un sentit de la marxa, la maniobra la indicarà -i iniciarà- el Capità de Ruta.

Aquest avançarà el vehicle precedent... deixant espai suficient darrere seu per tal que s'hi pugui ficar la següent moto.

I així mentre la resta del grup va avançant successivament... mantindrà prou velocitat per a la ruta, però que faciliti la re-agrupació de la resta d'integrants.


Important: Ningú no iniciarà la maniobra fins que la moto precedent l'hagi acabat.


b) A carreteres de més d'un carril en cada sentit de la marxa, la maniobra la indicarà el Capità de Ruta… però la iniciarà la Moto Escoba.

Quan ho estimi oportú i segur, la Moto Escoba canviarà de carril per cobrir l'avançament.

Tot seguit... la columna esquerra del grup farà el mateix, canviant de carril en bloc. I quan acabin la maniobra... serà la columna dreta la que es canviarà.

Un cop estiguin tots al carril esquerre, el grup augmentarà la velocitat per avançar el vehicle o vehicles. Seguin per aquest carril fins que el Capità de Ruta ho cregui convenient, i indiqui canviar de carril. 


• La tornada al carril s'efectuarà de la mateixa manera.

Indicarà la maniobra el Capità de Ruta... la iniciarà la Moto Escoba... i la resta del grup procedirà com hem explicat anteriorment.


Menció especial mereixen –en aquest apartat- els avançaments dins del grup:


• Terminantment prohibits al “Decàleg Vial”, hi ha –però- situacions en què cal avançar algun integrant del grup. (Quan el Capità de Ruta demana que el substitueixin o guiïn, quan la Moto Escoba ha d'avisar el Capità de Ruta d'alguna emergència…)


• En aquests casos, cal assegurar-se que les motos precedents ens han vist i saben la nostra intenció. (Si és possible, que ens facin un senyal confirmant-ho)


6.2 Incorporació.


• Les maniobres d'incorporació les indicarà el Capità de Ruta. Però serà la Moto Escoba qui la iniciï quan comprovi que no comporta cap perill.

La Moto Escoba s'incorporarà primer que ningú –cobrint el grup–, i la resta del grup l'imitarà.


a) Si la incorporació es realitza des d'un carril d'acceleració, la maniobra serà molt semblant al cas “b” dels avançaments. (Punt 6.1)

Primer una columna i després l'altra.


b) Si no hi ha tal carril... després que la Moto Escoba “cobreixi el grup”, s'incorporarà el Capità de Ruta.

A qui seguiran la resta d integrants seguint l'ordre de rodada. (Com es descriu en el cas “a” dels avançaments. (Punt 6.1)


Nota: Explicades així, és possible que semblin maniobres més complicades del que són en realitat. Tot i així, si es pot... no està de més practicar aquest tipus de maniobres.

Sobretot quan ve gent nova al grup.


6.3 Parada (Aturar el grup).


• Encara que a priori podria semblar que aquesta és una de les maniobres més fàcils de realitzar... el perill que comporta -màxim quan la parada es realitza a la carretera oberta-, en dificultarà l'execució, i exigirà la màxima atenció per part de tots els integrants del grup.


• Les parades les poden indicar tant el Capità de Ruta, la Moto Escoba, com qualsevol integrant del grup.

Entenent-se que quan ho indica un integrant... és una situació d'emergència.


• Es poden realitzar parades pels casos següents:


a) Quan algú té un problema i s'ha d'aturar, però no és una cosa d'extrema necessitat imminent (casc desfermat, armilla o alforja oberta...) aquest posarà l'intermitent indicant-ne la intenció.

La moto precedent -i l'anterior- en veure'l, la imitaran... I per "efecte dòmino", aquesta indicació arribarà fins al Capità de Ruta.

Qui cercarà el millor lloc per aturar el grup, amb les màximes garanties de seguretat. Evitant fer-ho al voral...


b) Quan algú s'ha d'aturar imminentment per avaria –en la mesura del possible–, ho indicarà a la resta (intermitents, clàxon, senyals manuals) i s'aturarà de la manera més segura possible.

És convenient que en aquest cas, s'hi quedi una moto. (Normalment, la que el segueix)

I que la Moto Escombra i les motos que aquesta porti davant, segueixin ruta per avisar la resta del grup.

La resta del grup actuarà com en el cas anterior, aturant-se quan el Capità de Ruta trobi el lloc segur per fer-ho.

I un cop es reuneixin amb ells els que s'han aturat més enrere… reorganitzaran el grup i reprendran la marxa.


c) En situació d'extrema emergència (avaria molt greu, indicació d'un agent, accident...) la Moto Escombra avançarà el grup per avisar com més aviat millor el Capità de Ruta. (Doncs en aquests casos la màxima prioritat és aturar-se, atendre el possible ferit, senyalitzar la zona, etc.)


•En qualsevol cas, la parada es realitzarà -quan ho indiqui el Capità de Ruta- de la següent manera:


•El Capità de Ruta cercarà el lloc més adequat, i iniciarà la parada, prèvia disminució de la marxa.

Buscant sempre un lloc que ofereixi les màximes garanties de seguretat.

Mai ho farà al voral. Però si no hi hagués més remei -com en el cas “c”- pararà de manera que tots els integrants es puguin col·locar tan allunyat com sigui possible de la calçada, parant en fila índia... i sense que ningú es baixi de la moto.


• Si algun “despistat” no frena a temps i es “passa”, pararà més endavant. Però mai intentarà col·locar-se en la posició que portava al grup. Es quedarà on és, i ja es reincorporarà quan el grup es posi en marxa de nou.


• En vies ràpides -autopistes i autovies-, s'evitarà en la mesura del possible qualsevol parada –llevat que es realitzin a les zones habilitades a aquest efecte. Doncs la reincorporació a la marxa, comporta perills extrems que cal evitar tant sí com no.


Important: En qualsevol cas, si es fa una parada –sigui la via que sigui- ningú baixarà de la seva moto.

Només el Capità de Ruta i la Moto Escombra, baixaran de les seves montures per comunicar el que calgui al grup.

La resta, esperaran pacientment damunt de la moto.


6.4 Peatges i benzineres.


• Les motos es repartiran als sortidors disponibles -o passos de peatge-, i després de liquidar el pagament... es reuniran en un lateral (en fila índia i sense baixar de la moto, en el cas del peatge), a fi efecte de reagrupar-se tots, i iniciar la marxa com més aviat millor.


• Encara que sembli mentida, en aquest tipus de casos... la manca d'organització pot dilatar la parada fins al doble o triple del temps necessari.


6.5 Recollir algú a la ruta.


• En cas que calgui aturar el grup per a la incorporació d'algun integrant, es procedirà exactament igual al que descriu l'apartat 6.3 Parades.


• Si per contra, l'individu s'uneix al grup en plena marxa... ho farà col·locant-se just davant de la Moto Escombra, ocupant doncs la penúltima posició del grup.

La Moto Escombra reduirà sensiblement la marxa, per tal d'augmentar la distància amb la resta del grup… i facilitar així la incorporació de l'integrant. Que seguirà rodant en aquesta posició fins la següent parada. A partir de la qual -si convé- el Capità de Ruta li indicarà el lloc que ha d'ocupar...


6.6 Rotondes o glorietes.


• El pas per les rotondes es procurarà fer de manera que minimitzem al màxim les possibilitats que es coli un o més vehicles aliens, dividint el grup.


• Està totalment prohibit pel Codi de Circulació, “aturar” una rotonda col·locant una de les motos com a barrera. (Només es pot fer en el cas que gaudim de permís de les autoritats competents. I normalment aquests permisos es donen per a rutes multitudinàries.)


• Així doncs, el més habitual és que el Capità de Ruta esperi que el grup es reagrupi darrere seu, per iniciar la maniobra... i que aquesta sigui el més fluida possible.


• En cas que es coli un vehicle, es circularà normalment... a l'espera que la resta de motos l'avancin quan sigui possible. Reagrupant així el grup, i continuant la marxa amb normalitat.


• Apartar-se al voral i cedir-li el pas, es reservarà per a situacions extremadament clares, que no comportin cap perill. 

Sempre que siguin poques les motos que cediran el pas… i que el vehicle en qüestió porti un ritme més alt que el nostre.

Important: Cas de fer-ho, que sigui sempre en recta. Mai a zona de corbes, o on estigui prohibit avançar.



7. SENYALS.


• Principalment orientades per tal que el Capità de Ruta pugui comunicar a la resta del grup els canvis a la ruta, imprevistos, etc. I per tant... convé que tots les coneguin per poder actuar en conseqüència.


• Com una imatge val més que mil paraules… aquí en va un fantàstic compendi que hem trobat a la xarxa:








Nota: Tot i que veieu que hi ha senyals que difereixen d'un a un altre dibuix, l'essència és la mateixa. Ja que merament per intuïció, s'entén què vol dir.

I aquest és el tema: Entendre ràpidament allò que ens indiqui el Capità de Ruta.

Per això és bo que tothom conegui els senyals més habituals...



8. CLIMATOLOGIA.


• Si circular amb bon temps, amb sol i a bona temperatura és un plaer... No té perquè deixar de ser-ho si ens plou, fa vent, o és de nit.

Encara que, això sí, haurem de baixar notablement el ritme. Doncs les motos lentes –en aquestes ocasions- ho seran molt més.


• En el cas que ens plogui a la meitat de la ruta, és bo buscar un lloc on aixoplugar-se perquè la gent pugui posar-se a roba d'aigua. I així, decidir com fer la resta de la ruta.


• Són situacions molt especials –sobretot quan hi ha vent- i és aquí on el Capità de Ruta adquireix una responsabilitat més rellevant pel que fa a la seguretat del grup. I alhora, on la resta dels integrants han d'estar més atents a les seves indicacions.


Important: Augmentar distància de seguretat i disminuir el ritme de la marxa facilitarà l'execució de qualsevol maniobra.


• En situacions de vent, procurarem circular a Fila India. Ja que aquesta formació ens permetrà una major mobilitat a la calçada… i corregir trajectòries amb més seguretat.


• Tot i així, està clar que en situacions extremes, o amb clara inestabilitat meteorològica... és possible que una sortida arribi fins i tot a anul·lar-se.



9. SINISTRES.


9.1 Dins del grup:


• Salvant les distàncies, i tenint en compte que cada cas és diferent… com a norma general, qualsevol sinistre entre vehicles del grup se solucionarà emplenant el Part Amistós, procurant –entre tots- que les parts implicades s'entenguin de la millor manera possible.

D'aquesta manera, tenint un protocol clar d'actuació... evitarem malentesos i discussions.


9.2 Amb vehicles aliens al grup:


• Per lògica, en aquest Decàleg no hi poden haver normes específiques per a aquest tipus de situacions. En tot cas, acordarem actuar com resa el Codi General de Circulació…




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada